כוס יין – קריסטל, גביע או כוס רגילה?

מאת: חן זבלוד

דמיינו שאתם נמצאים במשתה בימים של פעם. במשתה מגישים יין והיין נמזג לגביעים עשויים חרסינה (מי ידע אז על כוסות זכוכית, קריסטל וכו). בעבר הידע על כוסות ליין הסתכם בכך שהן צריכות להיעשות מחרסינה ושצריך שהם יכילו יין. ואולי גם שיעשו את הרעש של ההקשה. מאז ועד היום התפתח העולם. גם ביין השיטות התפתחו וכמו כן גם עניין עיצוב הכוסות: עברנו מחרס לזכוכית מזכוכית לקריסטל ואפילו השם ישמור לפלסטיק או חומרים אחרים.

לא מזמן נעשה סקר קטן שכלל ויכוח על ההעדפה בין שתי האליטות של עולם כוסות הקריסטל: רידל וזאלטו. חלק מהאנשי מקצוע אומרים רידל וחלקם זאלטו וחלקם מעדיפים בכלל כוסות ללא רגל.
נשאלת השאלה האם זה נכון? האם באמת יש הבדל בין הכוסות ואיך הן משפיעות על היין. שאלה מסקרנת נוספת שכדאי לשאול: האם החברה שלנו משתמשת בכוסות הללו רק בשביל עצם ההקשה בהן והצליל הבוקע?
אז אכן כן , לכל סוג יין יש את הכוס המתאימה לו, ולא סתם: הן באמת משפיעות על היין מכיוון שכל זן יש את התכונות הייחדויות לו. בנוסף, כל כוס נותנת ליין המותאם לה להוציא ולתת את התכונות הכי טובות שיש לו: הפרחוניות, החומציות והשפעת החמצן על ההתפתחות שלו בכוס.

בעולם היין מספר עצום של סוגי כוסות. אפשר להתפרע ולסכם שלכל יין כוס מותאמת ומיוחדת שנועדה עבורו. השאלה נעוצה במאמץ להשיג את הכוס וכמובן במחיר. הכללים הבסיסיים ממליצים שכוס היין תנסה לשמור על טמפרטורת היין ככל הניתן ובמקרים מסוימים גם על הבעבוע (כוס פלוט לשמפנייה / קאווה וכו). כוס גדולה יותר תיתן ביטוי לזנים שבדרך כלל מספקים יינות עוצמתיים וכוס רחבה ("בלון") תיתן ביטוי לזנים המעניקים קשת ניחוחות רחבה יותר.

אספר לכם מתי הבנתי את ההבדלים בין הכוסות.. לא מזמן ישבנו כמה חברים מתחום היין וטעמנו יינות מכל מגוון וסוג. יין אחד בלט מעל כולם: תבור מלכיה 2014. טעמנו אותו בשתי כוסות שונות; כוס Bordeaux (כוס גדולה וצרה יחסית) וכוס מסעדות גנרית. התחלנו בזו של המסעדות והיין היה טעים אבל גם היה מאוד חזק; בטעימה הרגשנו את כל האינטנסיביות שלו והיה לנו קצת חריף. בכוס השנייה, לעומת זאת, קיבלנו משהו אחר לגמרי! יין מפותח שהתבגר מעט והגיע לכל אזור בחיך באינטנסיביות אך גם באלגנטיות. הוא פשוט היה יין פנטסטי. יין שהכיל בתוכו הכל: טאנינים, חומצה, פירות שחורים, עומק אדיר. בקיצור – משהו שטרם פגשתי. היין הזה ריגש אותי. אין ספק שלכוס יש השפעה גדולה על היין והדרך בה אנו חווים אותו.

רוצים המלצה? לחצו כאן